انسانشناسی از نظر علامه محمد تقی جعفری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده زهرا حاتمی نعمتی
- استاد راهنما محمد رضا اسدی قاسم پورحسن
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
سخن از انسان است. انسانی که معمای بزرگ قرون و اعصار بوده و از قدیم الایام مورد توجه مذاهب و فرهنگ های بسیاری قرار گرفته است و کمتر نظام فکری و فلسفی را می توان یافت که به گونه ای به شناسایی انسان و عوارض آن نپرداخته باشد. آری سخن از انسان است. انسانی که عضو فعال و موثر این جهان بوده و با هستی داد و ستد پیگیر دارد .او با چنین تعاملی، زمینه ی صعود یا سقوطش را فراهم می سازد! چرا که انسان موجودی است که در میان دو بی نهایت قرار دارد به این معنا که در هریک از روابط چهارگانه هم استعداد آن را دارد که تعالی یابد و از ملائک هم بالاتر رود و هم می تواند تا بی نهایت سقوط کند به گونه ای که نتوان هیچ درنده ای را با اوقیاس کرد. علامه محمد تقی جعفری در مورد انسان چهار نوع رابطه را مطرح میکند که عبارت است از :رابطه ی انسان با خویشتن،رابطه ی انسان با خدا،رابطه ی انسان با جامعه و رابطه ی انسان با جهان هستی.ایشان خاطرنشان میکنندکه انسان در این روابط چهارگانه که محسوس ترین روابط انسان در پهنه ی گسترد? وجود میباشند موجودی مسئول و متعهد بوده وهرگز بیرون از قانون نمیتواند کاری انجام دهد .به این معنا که من یا روح که در این رساله از آن تحت عنوان "انسان" یاد میشود بدون تردید در هر یک از روابط مذکور قانونی دارد که با عمل به آنها میتوانند خود را متحول و دگرگون سازد. قوانین حاکم بر انسان در"رابطه با خویشتن"عبارت است از :الف-آگاهی انسان به تمام ابعاد مادی و معنوی خویش و اینکه انسان جزئی معنادار از جهان معنادار است .ب-انسان قدرت هرگونه تصرف نسبت به خویشتن را ندارد بلکه همواره موظف به حفظ روح از پلیدی ها و شکوفایی روح است .ج-پذیرش واقعیات و پرهیز از خود فریبی .د-حداکثر بهره برداری از استعدادهای مثبت .انسان در ارتباط با خدا نیز که مهمترین رابطه در روابط چهارگانه است مسئول و متعهد بوده به پذیرش این نکته که الف-خداوند اورا بدون کمترین نیاز آفریده است وب- آدمی موظف است که تمام موجودیت خود را در حیط? نظاره و سلط?خداوندی قرار دهد.در ارتباط انسان با جامعه و همنوع نیز آدمی موظف به قبول این اصل اساسی است که الف- همه ی انسانها دارای کرامت ذاتی میباشند احساس تکلیف برین نسبت به همدیگر لازم و ضروری است .در ارتباط انسان با جهان هستی، الف- انسان موظف به شناخت جهان هستی و جدی گرفتن قوانین جاریه در آن وب- دریافت هدفدار بودن جهان هستی میباشد
منابع مشابه
ساخت مقیاس ویژگیهای شخصیت انسان کامل براساس آراء و نظرات علامه محمد تقی جعفری
مفهوم "انسان سالم، کمال و خودشکوفایی" از محوریترین مفاهیم در روانشناسی انسانگراست. مکتب اسلام که ریشه در آموزههای قرآنی دارد، در سطحی گسترده، عمیق و همه جانبه به ماهیت انسان و کمال وی پرداخته است. با رجوع به تعالیم غنی اسلامی و با توجه به فرهنگ اصیل و بومی ایرانی، میتوان مفاهیمی چون: "انسان کامل" را استخراج کرده و فقدان وجود ابزاری بومی، برای اندازه گیری آنرا برطرف ساخت. هدف این پژوهش، ساخت...
متن کاملتبین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری
هدف این پژوهش بررسی تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری بود. بدین منظور، اندیشههای اخلاقی علامه مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن دلالتهای مربوط به تربیت اخلاقی استنباط شد. این پژوهش که از جمله طرح¬های تحقیق کیفی به شمار می¬رود، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شکل گرفت. در حیطهی اندیشههای اخلاقی، و مسائل پیرامون آن مطرح شد. مباحث تربیتی که بر مبنای این اندیشهها تدوین گردید به صورت یک چهارچوب پ...
تبیین تربیت اجتماعی از منظر علامه محمد تقی جعفری
چکیده هدف این پژوهش بررسی تربیت اجتماعی از منظر علامه جعفری بود. بدین منظور، اندیشه های اجتماعی علامه مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن دلالت های مربوط به تربیت اجتماعی استنباط شد. این پژوهش که از جمله طرح های تحقیق کیفی به شمار می رود، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شکل گرفت. در حیطه ی اندیشه های اجتماعی، جامعه و مسائل آن مطرح شد. مباحث تربیتی که بر مبنای این اندیشه ها تدوین گردید به ...
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری
یکی از مباحث بسیار مهم، جذاب، و دشوار کلام جدید و نیز فلسف? دین، مسأل? ارتباط علم و دین است. این مسأله ماهیتی میان رشته ای دارد و برای حل آن باید داده ها و اطلاعاتی از بسیاری از دانش-ها را در نظر گرفت. شاید بتوان شروع برخورد علم و دین را از داستان گالیله و نظری? خورشید مرکزی که در مقابل نظری? زمین مرکزی قرار گرفت، دانست. اما می توان بسیاری از منازعاتی را که در طول قرون بعد میان دین و علم درگرفت...
15 صفحه اولتبیین تربیت زیبایی شناختی از منظر علامه محمد تقی جعفری
هدف این پژوهش تبیین ضرورت وجایگاه تربیت زیبایی شناختی ازمنظرعلامه محمد تقی جعفری بوده و بر اساس طرح چالش تعلیم وتربیت درجهان معاصردرتربیت اخلاقی،تکوین شخصیت متعادل فراگیران وبی توجهی به فرصتهای متنوع یادگیری شکل گرفته است. دراین پژوهش که ازجمله طرح های تحقیق کیفی به شمار می رود، براساس نگرش اسمیت مبنی برامکان استنتاج دلالت های تربیتی ازمبانی فلسفی، ازروش تحلیل محتوی بهره گرفته شدتا مفاهیم اصلی ...
15 صفحه اولوحدت وجود از منظر علامه محمد تقی جعفری
شاید بتوان مهم ترین بحث از مباحث کلام، فلسفه و عرفان نظری را، بحث پیرامون توحید و حقیقت آن دانست. در این بین دیدگاه ها و اختلاف نظرات بسیاری بین اهل کلام و فلاسفه و عرفا وجود دارد که کتاب های بسیاری را در این عرصه، به خود اختصاص داده است. اهل کلام و فلاسفه ی مشاء، به بینونت خالق و مخلوق رأی داده اند؛ متفکرین اشراقی به نوعی وحدت معتقدند که کثرت را شامل می شود. موسس حکمت متعالیه به تبع فهلویون، و...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023